لرزبان

لرزبان ؛ فرهنگ مردم لر ؛ موسیقی لری

لرزبان

لرزبان ؛ فرهنگ مردم لر ؛ موسیقی لری

دکتر کیانوش زهراکار

موسیقی غنی و پربار لری در خصوص اشاعه فرهنگ اصیل لُری، ارتقاء اعتماد به نفس قومی لُرزبانان و استحکام بخشی به هویت قومی آنها، تقویت همبستگی بین مردمان لُر زبان (لک، فیلی (خرم آبادی)، بختیاری، بویراحمدی و ممسنی) و نیز انتقال و ترویج واژه‌های اصیل ولی کم کاربرد و حتی فوت شده لُری نقش مؤثری ایفا کند

براستی کسی هست که تأثیر موسیقی را نه تنها بر انسان بلکه بر همه موجودات زنده انکار کند؟
گرایش به موسیقی و استفاده از آن یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است. طبیعت آدمی تمایلی فطری به موسیقی دارد و از نظم و هماهنگی آن لذت می‌برد و قاطعانه می‌توان بیان داشت که انسانی وجود ندارد که از موسیقی لذت نبرد. بقیه در ادامه مطلب ...

اشتر به شعر عرب در نشاط است وطرب
گر ذوق نیست تو را کز طبع جانوری

موسیقی همواره در زندگی بشر نقش آرامبخش، سبک‌ساز، ایجاد کننده نشاط و سرزندگی، حزن و همدردی، بیقراری و شیدایی داشته است. بشر همواره از موسیقی برای ابراز و بیان افکار و احساسات خود استفاده کرده است و به عبارتی موسیقی شکل غیرگفتاری بیان احساسات، عاطفه، ادراک و شناخت انسان است. موسیقی شکلی از هنر است که در تمامی فرهنگ‌ها موجود است وبه لحاظ جهانی بودن به زبان بین‌المللی نزدیک‌تر از سایر هنرهاست. این هنر یکسره در دلها راه می‌یابد و هیچ یک از هنرهای زیبای دیگر بهتر از آن نمی‌توانند سرشت مردمی و نهاد آدمی را نمایان سازد و چه خوش گفته است شاعر که:

پاره سیمی، پاره چوبی، پاره پوست
از کجا می‌آید این آوای دوست
 
به راستی که موسیقی انعکاس نجوای درونی آدمی است. موسیقی به مانند شعر و فلسفه بیانی از افکار انسان است و به مانند آنها نیز قابل تفسیر است. جائی که شعر باز می‌ایستد، موسیقی آغاز می‌گردد و وقتی که انسان از سخن گفتن باز می‌ماند، موسیقی به صدا درمی‌آید. موسیقی مؤثرترین و زیباترین هنر ارتباط بشری است.

نتیجه اینکه موسیقی تنها، وسیله سرگرمی و تفریح نیست بلکه از آن می‌توان جهت رسیدن به اهداف والای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی و حتی درمان اختلالات روانی و جسمانی استفاده کرد. از منظر قومی می‌توان موسیقی را راهبردی مناسب برای اشاعة فرهنگ قومی، استحکام بخشی به هویت قومی، انتقال و ترویج زبان و گویش اصیل قومی و نیز تقویت همبستگی قومی دانست. در این خصوص کنفوسیوس، اندیشمند بزرگ چه زیبا گفته است که:

«اگر بخواهیم وحدت یک ملت و استحکام یک دولت را ارزیابی کنیم با توجه به مقیاس واحد (مقیاس کلی هنر)، موسیقی آن ملت را ارزشیابی می‌کنیم.»

موسیقی لُری یکی از زیباترین و اصیل‌ترین موسیقی فولکوریک است که در برخی موارد نزدیکی آن به دستگاههای موسیقی ایران باستان بسیار مشهود است. این موسیقی غنی و پربار در خصوص اشاعه فرهنگ اصیل لُری، ارتقاء اعتماد به نفس قومی لُرزبانان و استحکام بخشی به هویت قومی آنها، تقویت همبستگی بین مردمان لُر زبان (لک، فیلی (خرم آبادی)، بختیاری، بویراحمدی و ممسنی) و نیز انتقال و ترویج واژه‌های اصیل ولی کم کاربرد و حتی فوت شده لُری نقش مؤثری ایفا کند. موسیقی لُری برای ایفای نقش در خصوص موارد ذکر شده در بالا پتانسیل بسیار خوبی دارد ولی دریغا که تا حال به شکل مناسب از آن در این راستا بهره‌برداری نشده است. لازمه این مهم ترکیب اندیشه‌ورزی اجتماعی- فرهنگی با هنر از جانب دست‌اندرکاران موسیقی لُری و سایر حوزه‌های هنری مرتبط با آن است. تجربه نشان داده هرگاه این ترکیب مبارک رخ داده و از این رهگذر محصولی فرهنگی ارائه گردیده است تأثیرگذاری آن شگفت‌انگیز بوده است. شاهد این مورد کارهای ارائه شده توسط استاد ایرج رحمان‌پور است. در کارهای ارائه شده  توسط ایشان ما شاهد همنشینی اندیشه‌ورزی فرهنگی عمیق لُری، اشعار اصیل و پرمحتوای لُری و آهنگ‌های بسیار زیبای ساخته ایشان و سایر آهنگسازان لُرستانی هستیم. نتیجه این همنشینی تولید آهنگ‌های ماندگاری نظیر سرزمینم است که بر شنونده تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد و حاوی ترسیم مرزهای فرهنگی- تاریخی قوم لُر از همدان و الوند تا بختیاری و از ایلام تا دنا و کهکیلویه و بویراحمد است.

به نظر می‌رسد که در این خصوص و جهت جذب مخاطبان جوان لُر باید به تنوع و گستردگی موسیقی لُری همت گماشت و با ترکیب نواهای زیبا، به روز و در عین حال دارای رنگ و بوی لُری و نیز حاوی واژه‌های اصیل لُری از یک طرف جوانان لُر زبان را در برابر تهاجم فرهنگی-موسیقیایی اقوام دیگر مصون داشت و از طرف دیگر فرهنگ، ادبیات و زبان اصیل لُری را در بین آنها ترویج داد. برای گام برداشتن در این راه مهم و حیاتی پیشنهاد می‌گردد:

1- کانون و حلقه‌ای با شرکت دست‌اندرکاران موسیقی، روانشناسان، جامعه‌شناسان، شاعران و نویسندگان لُر زبان جهت همفکری و تدوین راهبردهایی در این زمینه تشکیل گردد.

2- توسط مؤسسات غیردولتی و نیز ارگانهای دولتی شاعران لُری‌سرا به سراییدن اشعار پرمحتوا و حاوی کلمات اصیل لُری تشویق و نیز دست اندرکاران موسیقی لُری برای استفاده از این اشعار ترغیب گردند.

3- خوانندگان و موسیقی‌دانان لُر زبان تشویق گردند که دایرة ارائه کارهای هنری خود را طوری گسترش دهند که دربرگیرندة همه خرده فرهنگ‌های لُری باشد. مثلاً خوانندگان لُر زبان فیلی (خرم‌آبادی) در همه آلبومهای خود علاوه بر آهنگ‌های فیلی و لکی آهنگ‌های بختیاری، ممسنی و بویراحمدی جای دهند تا از این رهگذر ارتباط فرهنگی مردمان لُر زبان بیش از پیش گسترش یابد و همبستگی بین آنها افزون گردد.

4- جشنواره‌های موسیقی لُری با شرکت همه نواحی لُرنشین هر ساله برگزار و اساس ارزیابی کارهای ارائه شده نیز موارد ذکر شده در بالا یعنی تقویت همبستگی قومی، اشاعه فرهنگی، انتقال آموزه‌های فرهنگی اصیل لُری و… قرار گیرد.

5- تهیه و تدوین کلیپ‌های تصویری و نماهنگ‌های زیبا جهت جذب مخاطبان و ترویج فرهنگ اصیل لُر


منبع مطلب : http://lurpress.wordpress.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی