لرزبان

لرزبان ؛ فرهنگ مردم لر ؛ موسیقی لری

لرزبان

لرزبان ؛ فرهنگ مردم لر ؛ موسیقی لری

ویکی پدیا(Wikipedia)یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد  است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و مقالات آن می‌تواند توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، ویرایش گردد.این دانشنامه فراگیرترین دانشنامه اینترنتی است که  دارای 281 گونه زبانی و در برگیرنده حدود بیست میلیون مقاله است. ویکی‌پدیا به‌ عنوان یک دایره‌المعارف زنده شناخته شده است و  هرکاربر اینترنت می‌تواند به عنوان یک «محتوا ساز» آخرین اطلاعات خود را درباره هر موضوعی در این سایت وارد کند.ویکی پدیا دانشنامه آزادی است که همگان می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارها در آن بپردازند. در واقع ‌این دایره‌المعارف، جولانگاهی‌برای محتواسازان در شبکه جهانی اینترنت است. ویکی‌پدیا تا به حال توسط رسانه‌ها، مراکز علمی و دیگر منابع به عنوان مرجع یا ضمیمه، مورد استفاده قرار گرفته‌است. سازمان‌های خبری مقاله‌های ویکی‌پدیا را به عنوان منبع نام برده‌اند و یا در گوشهٔ صفحهٔ وب خود، برای کسب اطلاعات بیشتر، ارجاعی به آن گذاشته‌اند. بعضی از آنها این کار را به طور مرتب انجام می‌دهند. بنابر فهرستی که توسط ویرایشگران ویکی‌پدیا تهیه شده‌است، مقاله‌های ویکی‌پدیا بیشتر از همه جا در رسانه‌های خبری ذکر شده‌اند. ادامه مطلب ... 

"رتبه صفحه" ویکی پدیا به دلیل تعداد بسیار زیاد بازدیدکنندگان رتبه  اول جهانی است و  شما هر واژه ای را جستجو کنید  اولین یا یکی از اولین نتایج ،مربوط به مقالات این دانشنامه است.با اینکه این دانشنامه اصل را بر "بی طرفی"قرار داده است ولی نتیجه ارزیابی ها  غیر از این است .به همین دلیل منتقدان انتقادات زیادی را به ویکی پدیا  وارد ساخته اند که مهمترین آن  این است که مطالب آن غیر قابل اعتماد و گاهی مغرضانه است. فیلیپ بردلی در مصاحبه‌ای که با روزنامه گاردین در سال ۲۰۰۴ انجام داد گفت که او هرگز از ویکی‌پدیا استفاده نمی‌کند و «هیچ کتابدار دیگری را نمی‌شناسد که این کار را انجام دهد. مشکل اصلی عدم وجود قدرت کنترل‌کننده در ویکی‌پدیا است. در کتب منتشرشده، ناشر باید تضمین کند که اطلاعات کتابش درست است زیرا امرار معاش او بستگی به آن دارد. اما با وجود چیزی مثل ویکی‌پدیا همه آن بر باد می‌رود.» رابرت مک‌هنری ویرایشگر سابق بریتانیکا در مقاله‌ای تحت عنوان «دانشنامهٔ مورد اعتماد» ویکی‌پدیا را مورد انتقاد قرار داده است و می‌نویسد «هر چند که ممکن است مقاله‌ای در ویکی‌پدیا به درجه اعتبار بالایی دست یابد ولی تا ابد در معرض تغییر دخالت‌کنندگان بی‌اطلاع یا کم‌سواد قرار خواهد داشت.»

 و اما ویکی پدیا و قوم لُر چه ارتباطی میتوانند داشته باشند ؟متأسفانه در ویکی پدیا نیز مثل بسیاری از عرصه های رسانه ای حقوق مسلم قوم لُر نه تنها رعایت نمی شود که مورد هجوم نیز قرار گرفته و این دانشنامه به ابزاری تبدیل شده است که بدخواهان این قوم از آن برای آسیب زدن به این قوم بزرگ استفاده میکنند.ویژگی مبتنی بر کنترل کم این دانشنامه و فعال بودن مغرضان از یک طرف و کم کاری دوستداران قوم لُر از طرف دیگر باعث شده است که ما شاهد نادیده گرفتن و یا غیر واقعی جلوه دادن جایگاه قوم لُر در مقالات فارسی این دانشنامه  و تبدیل شدن آن به یک عامل تهدید زا برای قوم لُر باشیم که در زیر نمونه هایی از این آسیب زایی آن برای قوم لُر ذکر می گردد:

1-در مطالب مربوط به ایلام در این دانشنامه میخوانیم:

"زبان رایج ساکنین استان ایلام کردی است که طوایف و ایلات مختلف در تمامی شهرستانهای استان با اندک تفاوتی در ادای الفاظ و کلمات بدان تکلم می کنندلهجه ی کردی رایج در مرکز استان کردی فیلی میباشدو دومین لهجه ی کردی رایج استان را لک‌ها تشکیل می دهند و اغلب در نواحی شرقی(شهرستانهای دره شهر و آبدانان) و جنوبی(شیروان و چرداول) ساکنند. عربها نیز به عنوان اقلیت دوم زبان در شهرستانهای جنوبی و شرقی استان وبه صورت پراکنده ساکنند. لرها دارای کمترین جمعیت گویشوری در استان هستند."

همانطور که واضح است در این مطلب جمعیت 60 درصدی قوم لُر در ایلام را حتی از چند هزار عرب  منطقه موسیان کمتر جلوه داده و لرتباران لک زبان را کرد خوانده اند.

 2- در مطالب مربوط به دزفول در این دانشنامه میخوانیم:

"بیشتر مردم دزفول به گویش دزفولی که یکی از گویش‌های جنوب باختری زبان فارسی فارسی دری، سخن می‌گویند. گویش شوشتری نزدیکترین گویش به دزفولی به‌شمار می‌آید. گویشوران این دو گویش مردم بومی شهرهای دزفول و شوشتر می‌باشند. افزون بر این دو گویش لری لرستانی و لری بختیاری در نزد شماری از مردم این شهر و دیگر بخشهای شهرستان دزفول بکار میروند."

باز واضح است در این مطلب جا اکثریت لرتبار دزفول با اقلیت جابه جا شده است.

۳-در مورد شوشتر و شهر کرد نیز اصلأ از وجود لُرتباران بختیاری در این شهرستان خبری نیست.

 

۴-در این دانشنامه زبان گفتاری مردم بروجرد،ملایر،نهاوند و نهاوند که لُری ثلاثی است فارسی محلی  ذکر شده است.

۵-در ذیل واژه "مردم لر"لرتباران لک زبان  مستثنی شده و به ذیل واژه "مردمان کرد" انتقال یافته است.

۶-در این دانشنامه ایلات لُرتباری مثل جودکی ،شوهان،بیرانوند ،حسنوندو.....کُردتبار خوانده شده اند.

راهبردی برای حل مشکل

به نظر می رسد برای تبدیل ویکی پدیا از یک تهدید به یک فرصت نیاز است اقدامات فردی پراکنده به اقدامات گروهی هماهنگ تبدیل شوند وگروهی از قلم به دستان و فعالان فرهنگی لُرتبار(نظیر مسعود سیفی،مهدی ویسکرمی،هوشنگ پرتو،ابراهیم خدایی،اسماعیل رادپور،حسین رهدار،حیدر میرانی،عباس میر هاشمی،عباس دارایی،احد چگینی،حمزه رامین،عارف رومی،سجاد مومنی،صالح سوری،سعید چوبینه،امین آزادبخت،بابک خدادای امرایی،عزت الله بیرانوندی و ......) دست به دست هم داده و با ثبت نام در این دانشنامه،تسلط بر نحوه ویرایش مطالب،اثبات خود در این دانشنامه  و نیز با برنامه ریزی و تقسیم وظیفه  و تشکیل حوزه هایی نظیر لُرتباران لک،لُرتباران بختیاری،لُرتباران فئیلی،لُرتباران ثلاثی ،لرستان پشتکوه،لُرتباران ممسنی ،لُرتباران بویراحمدی و لُرتباران ساحل نشین و ارزیابی روز به روز همه واژه های مربوط به قوم لُر در این دانشنامه حقوق از دست رفته قوم لر را در این دانشنامه بازیابی کرده و جایگاه قوم لر را در مطالب این دانشنامه ارتقاء داده و راه را بر بدخواهان قوم لر ببندند و از تفرقه افکنی بین مردمان لُرتبار جلوگیری به عمل آورند.

نظرات  (۷)

با درود
بنده نیز با دیدگاه محمد همسو هستم.آنچه در این تارگاه ها به نگارش در می آید، نگرش نویسندگان آن است و نه چیز دیگری...
خب دزفولی ها گمان می کنند اگر خود را لر بشناسانند خوار می شوند... در حالیکه آنها براستی لر زبانند و وجود برخی واژگان گونه گون و تفاوتهای لهجه ای و ...با شهرها و روستاهای پیرامون دلیلی بر این نیست که دزفولی یا شوشتری یا همانند اینها شاخه ای جدا از زبان های جهان کنونی باشند... ببیاییم با تکیه بر واقعیات به پیشرفت بیندیشیم...تا چه گاه باید اینچنین سر به برف فرو ببریم ...!!!!

سلام

دوست عزیز چرا ویکیپدیای فارسی رو گسترش بدیم؟؟!

همینک ویکیپدیای لری در حال راه اندازیهست. (ویکیپه دیآ ئه لوری) طرحی است که در حال انجام می باشد.


http://meta.wikimedia.org/wiki/Requests_for_new_languages/Wikipedia_Lurish


موفق باشید

عزیزم من دوران خدمتم در تاکستان قزوین بود بعضی روستانشینان اطراف شهر لک بودن و من چند تا دوست لک داشتم و همه اونا خودشون, کرد می دونستن حالا شما میگید اونا لرند؟!! در ثانی خیلیها زبان لری از زیر شاخه های زبان کردی می دونن هست و این جای بحث زیادی داره 
من سالهاست عضو ویکی پدیا هستم.ببینید ما در اونجا یک گروه نویسنده سازمانی نیستیم!مثلا من اصلا اطلاعی از لری و کردی و بختیاری ندارم.بلعکس شما کردها خیلی فعال هستند و لکها را جزو کردها حساب کردند و برای حرفشون منبع ذکر کردند و کسی هم اطلاعاتی نداشت که جلوشونو بگیره.شما از منه فارسی زبان نمیتونید توقع داشته باشید اطلاعاتم اینقدر باشه که بدونم لکی (زبانی که تا حالا حتی نشنیدم) را بدونم جزو کدوم گروه زبانی است.حداکثر میتونیم به ویکی پدیای انگلیسی توجه کنیم.مثلا درباره دزفول خود دزفولیها نوشتند زبانشان فارسی است و چون کسی اعتراضی نداشت تو مقاله موند.ایل شوهان هیچ مدرکی برای لر بودنش نبود تا من با کمک یکی از لرها پیدا کردم و در ویکی پدیا گذاشتم.باور کنید کل اینترنت رو دنبال اثباتش گشتم ولی چیزی پیدا نکردم.شما هم بجای متهم کردن این و آن خودتان وارد شوید از حقوقتون دفاع کنید.
  • یکی مثل بقیه
  • بنظر می رسد شما بسیار بسیار نژاد پرست تشریف دارین بهتر است بدانید که دوران نژاد پرستی با خودکشی هیتلر به گور رفت لطفا از گور خارج شوید به همه احترام قائل شوید همه را مثل خودتون بدانید برای همه ارزش قائل شوید آنوقت خواهید دید که دیگر لر نیستید
    پاسخ:
    شما میتوانید به پست « آیا ما نژاد پرستیم ؟ » مراجعه کنید . با تشکر !
    زنده باد ایران
    زنده باد لرستان
    زنده باد لر
    زنده باد لک زبانان
    و مرگ بر هرکی که ضد ایناست
    زنده باد لر جاوید باد ایران زمین
    هم میهن آذری تو

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی